Härlig helg på Rörö

Förra helgen hade vi stämt träff med vänner på Rörö (en ö strax utanför Göteborg). Dit hade vi tänkt åka många gånger men det har aldrig blivit av – förrän nu.
Vi hade först tänkt sammanstråla på Björkö men sedan de flyttat sina bokningsbara ställplatser till en bit strax efter färjeläget 👎🏻 så valde vi istället Rörö.

Men, vi orkade inte köra så långt på onsdagkvällen så vi sladdade in på Espeviks camping som ligger på Årnäshalvön strax norr om Varberg. Där fixade jag lite snabbt till små pizzarosor (som pizza fast man strimlar degen i remsor och rullar ihop dem och lägger i muffinsform) – lite trevligare att titta på och då även äta – tycker jag 😜

På Nationaldagsmorgonen gick Micke ut och fäste flaggan – e de Nationaldag så e de!!!🇸🇪

Efter frukost drog vi norrut mot Göteborgs skärgård 🚐.

Efter två vägfärjor – först till Öckerö och sedan till Rörö var vi framme, där hade Lena och Roger redan slått läger. Det finns fyra ställplatser och jag skulle verkligen rekommendera att man bokar innan man kör dit (görs på campingspot). Det finns inte många vägar på den ön kan jag säga 😁
Men ställplatsen ligger inte långt från färjan och det är bra med liv och rörelse runt omkring!
Efter ett litet tag joinade även Dennis och Micke och vi satt ute en stund och åt lunch innan vi tog en liten runda i naturreservatet.

Riktigt fina vandringsleder – en orange (lite kortare) och en blå (lite längre). Vi gick den korta.

På kvällen gick vi bort till en av de två restauranger som finns på ön. Jag beställde en skaldjurslåda – alltså sååå grymt gott!!! 🤩

Nästa dag blev det återigen en tur i naturreservatet – nu skulle vi ta den blå rundan och hade fått tips av en kollega som har stuga på ön, att inte följa leden utan gå längs havet ända fram till spetsen av ön.

Som vanligt kom vi lite fel 😑 och vi fick vända ett par gånger😄. Inte heller hittade vi ”fåtöljen” som skulle finnas där ute på spetsen, men vi hade väldigt trevligt ändå ☺️.
Så klart skulle Binkan hoppa i plurret så ofta han kunde…..

Väl tillbaka vid husbilen – ca 15 000 steg efter starten 🤪 duschade vi av Bingo saltvattnet. Eftersom det var lite kylslaget så fick han låna Ernst hundfön vilket han…. inte tyckte var så kul 😂 (milt uttryckt) men han blev riktigt snygg i pälsen efter föningen!!!

Han däckade senare på sin stol i skuggan 🥰.

På eftermiddagen kom det lite regnskurar så vi gick in och spelade lite sällskapsspel. Vi började med Hitster och gissar att halva ön hörde vår skönsång till de goa slagdängorna 🙈🤣 men jösses va roligt vi hade.

Efter lite mat fortsatte vi med ”Rita och Gissa” och nu hörde nog resten av ön våra asgarv – en av Rogers ”teckningar” kommer att stanna i minnesbanken for ever 🤣, vi skrattade så vi nästan inte fick luft.

Dagen därpå lämnade vi våra vänner som for hemåt, vi fortsatte mot Björkö för lite shopping hos Marie som har shoppen (och webshoppen) Wellanders Waredrobe. Villhövde lite nya klänningar till semesterresan som närmar sig med stormsteg.
Det blev ett par stycken 🤩. Vi hade först tänkt stanna på Björkö men eftersom det skulle blåsa 25 m/s i byarna under natten, valde vi att backa tillbaka till fastlandet och fortsätta inåt skogarna.

Vi hade fått tips om ett fricampingställe, där vi sett både HusbilsAnnika och Leva med Husbil varit på, så tänkte att där kunde nog vara ett bra ställe att ta skydd på från vinden – och det var det!!!

Ramhultafallet vid Lyngern. Inte världens roligaste väg dit från huvudvägen, för det var riktigt smalt och hade vi mött en husbil på den 2 km långa vägen dit, hade någon fått backa riktigt långt 🙈. Men väl värt färden! Fanns ett par vandringsleder och vi gick bort till vattenfallet mellan skurarna.

Detta ska vara ett av södra Sveriges högsta vattenfall med sitt ca 50 m fall, och vilka fina grill- och fikaplatser där fanns – wow!!! Men inte särskilt inbjudande i vädret vi hade när vi var där!

På kvällen såg jag att nya numret av Husbil & Husvagn var ute, och där i fanns min krönika 🤩. Lite stolt är jag allt – min allra första publicerade krönika! 🥰

Ja, alla ni som följer bloggen vet nog att jag tycker det är roligt att skriva. Här blir det ju mest som en ”resedagbok” men hade varit jättekul att få göra fler krönikor och / eller reportage i tidningar framöver – man får ju drömma 😇.

Nähä nu är det dags att packa ihop och förflytta oss, det vankas studentfirande 🥳

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.