Reseplanering Kroatien / Danmark

Åh va det är roligt att sitta och titta på potensiella resemål! Det har jag alltid tyckt, förr var det ju mest charterkatalogen man satt och tittade i, men nu finns det ju sååå mycket mer!

Förra året laddade jag ner en app som är helt suverän:

I den väljer man olika ”landpaket”.  Förra året köpte jag paketet där Kroatien ingick, igår köpte jag Norden-paketet (för att komma åt Danmark) 😊. Kostade 19kr – väl värda kronor vill jag lova!

Ser ut så här när man t ex zoomar in Krk i Kroatien. Man kan filtrera på avstånd, pris och antal stjärnor

Här är en skärmdump över Pula, Kroatien. Klickar man sedan på en camping, t ex den översta, ser det ut så här

Därifrån klickar man sig vidare till campingens webbsida, förstår ni att jag kan ”försvinna” längre stunder med det här 😄😄😄

För att hitta den bästa campingen är lite av en sport för mej. I år bokade vi vääääldigt tidigt! Redan i november!!!  Ändå fick vi inte de platser på campingen vi (eller rättare sagt; jag 😉) helst velat ha, men nästan….

Dagen före midsommarafton bär det av 🔆🚐 Har först bokat ett par nätter på camping Krk, där vi bara var en natt förrförra året på vår väg mot Cres. Det var en jättefin camping med en mycket bra restaurang, dessutom hann vi inte utforska staden Krk då, men det ska vi göra i år 😊

Efter det bär det av neråt; camping Solaris i Sibenik. Har även bokat denna camping – haaaaatar att få en ”dålig” plats, alternativt ingen plats alls!!!!

En hel vecka ska vi stanna där. Är sugen på att besöka nationalparken Krka, där man tydligen får bada i vattenfall (fick man inte i Plitvice) och ta någon båttur till någon vacker ö.

Därefter är det inte bokat mer 😁 känns lite jobbigt 😄😄😄. Nä då skoja bara. I år åker vi ju lite tidigare än förra året, så förhoppningsvis är det inte lika stort tryck på campingarna som det var förra året!!! Har man inte bokat, om man åker i augusti, får man räkna med att åka till ett par campingar innan man får en plats! …om man inte har tur då förståss (det har inte jag!!!)

Funderar därefter på att återigen besöka Trogir, en riktig pärla i Kroatien!!! Brac är oxå på ”listan”, är bara lite orolig över vägarna där…. Gillar inte höjder och stup i kombination med dåliga vägar 😁😖

Resan ner och hem är ju inte heller att förringa 😊. Vi är inte mycket för att sträckköra, utan försöker hitta lite trevliga ställen på ” transportsträckan” ner oxå. I år är jag sugen på att köra om Fussen för att besöka ”Disney-slottet” där och besöka Postojnagrottorna och Predjama castle i Slovenien…. Vi får se, vi får se, allt behöver ju inte ”bokas”, men det är bra att ha alternativ och man vet vad som finns att se, när man nu är där 😊🔆
Här är en liten sammanfattning över förra året Kroatienresa, med lite tips / avrådan, för er som oxå sitter i planeringstagen

Men som sagt, den planeringen är jag ju nästan klar med som ni märker 😄. Nu är det Danmark som ska planeras – en vecka i början av augusti. Kartan från Adlibris kom på posten igår och ACSI-appen är uppdaterad så nu ”försvinner” jag in i reseplaneringsdjungeln 😄👋🏻

Annonser

9 Comments on “Reseplanering Kroatien / Danmark

• Vi var ju på Cres förrförra året och där var fantastiskt fint, bästa badvattnet jag sett tror jag! Men mina ben darrade när jag gick ur husbilen och vi var framme!! Fast då hade vi i o f s världens oväder i kombination med de där vägarna och stupen…. Men vill man till fina platser så kostar det på 😉

1. Roligt med reseplanering och Kroatien är ju fantastiskt! Kan verklige rekommendera Trogir, och även Omis. Vägarna på Brac är inte alls dåliga – de är bra!, däremot går de högt upp ibland med fantastisk utsikt 🙂

• Hmm det är ju det där med höjder…. Får nog googla lite på det… Kanske ta nått lugnande innan vi åker😁

2. Spännande och trevligt i Kroatien. Vi var ganska många resor till Kroatien i början av vår husbilskarriär. Själva har vi talat om Skottland i mer än ett år. Det skjuts så mycket överallt, kanske inte minst på ”Skottland”, samt att jag gillar inte åka båt. Sista resan till Danmark, slog en lastbilsåkare sin dörr i vår husbil så det small. Det var så trångt så jag kom inte ut. Nu hade jag tur och det vara bara ett 10 cm rött streck på vår Kabe.

Fortfarande har vi inte bestämt oss. Alla lågtryck bildas som bekant på Brittiska Öarna. Vi vill ju ha sol också. Kram & Ha det gott

• Ja det är svårt, finns så många platser man vill åka till!
      Jag har en lång lång lista! Men man får prioritera, och vi prioriterar sol och värme…. Danmark blir det för vi inte varit där
      med husbil tidigare 😊 hoppas på fint väder i augusti 🔆
      Ha de gott 😊

3. Haha…vi planerar Kroatien båda 2 :). Visst är det trevligt att planera. Det är nästan det bästa 🙂 ser ut som vi har samma ställen på önskelistan. Däremot har vi inte bestämt camping ännu. Vi har aldrig varit så långt neröver, så vi har inget att gå efter. Om det du säger…vägar o brant o så. Kära maken är rätt så höjdrädd..om det är branta stup. funkar inte med lugnande när han kör 😂😂. Du skrev om Shopping i Wurzburg…är det bara märkeskläder mm , som är lite billigare? Eller? 🙂 Planeringen fortsätter. Kram

• Precis, vi har aldrig varit där men fick tipset….. nån stans 🙄
      Tänkte ta en tur dit på hemvägen tror jag, på nervägen vill man bara just ner till värmen 😊
      Jag brukar intala mej själv att vill man till fina platser så får man stå ut med lite berg och djupa dalar 😁
      Lite som:att ska man vara fin får man lida pin…. 😄
      Lycka till med planeringen (löste om er fråga på FB, vi hade gobox förra året – funkade klockrent👍🏻)
      Ha de gott Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )